Beställning och ansökan
Det är gravrättsinnehavaren som råder över vad som får sättas upp på gravplatsen. Innan montering av en gravsten behöver även kyrkogårdsförvaltningen ge sitt medgivande för uppsättning. Vid en beställning hjälper Edurus till med ansökan om uppsättning.
Kontrollera att allt är korrekt innan beställning. Länken till din orderförfrågan är alltid uppdaterad till den senaste upplagan -din ritning och offert är det som framöver ligger till grund för tillverkning och faktura.
Gravrättsinnehavare
Den eller de som ytterst ansvarar för gravplatsen kallas för gravrättsinnehavare*. Önskar du gå vidare i beställningsprocessen behöver vi ett skriftligt godkännande av samtliga innehavare av gravrätten.
Alla dödsbodelägare ska erbjudas möjlighet att bli gravrättsinnehavare varpå handläggningstiden hos kyrkogårdsförvaltningen kan ta tid. Ta kontakt med kyrkogårdsförvaltningen om du är osäker på vem som är gravrättsinnehavare i er familj. De hjälper också till om det behöver upprättas ett nytt avtal med förvaltningen.
Kyrkogårdsförvaltningen
Ritningen och offerten vi tagit fram till dig är alltså även utformad som en ansökan till kyrkogårdsförvaltningen. Orderbekräftelsen och ansökan till kyrkogårdsförvaltningen ska signeras av beställare och gravrättsinnehavare. Därefter har vi möjlighet att kontakta kyrkogårdsförvaltningen för att få tillåtelse att montera stenen.
Vanligtvis tar det ca. 1-2 veckor innan vi får besked, men det kan ibland ta längre tid innan vi får ett utlåtande. Du får en bekräftelse per e-post genom beställningsprocessens olika steg.
Om det finns en befintlig gravsten som ska forslas bort kan det komma att kräva en särskild ansökan för detta, det finns även kyrkogårdsförvaltningar som kräver att särskild blankett ska fyllas i av gravrättsinnehavaren. Vi tillhandahåller detta om det skulle bli aktuellt.
Avslag
Om vår monteringsansökan mot förmodan får avslag, exempelvis på grund av att det finns särskilda riktlinjer för gravplatsen, finns möjligheten att måttanpassa eller byta till en annan gravstensmodell.
Kyrkogårdsförvaltningen kan även ge avslag på grund av att det inte är gravrättsinnehavaren som godkänt ritningen eller om ni är flera som delar ansvaret för gravplatsen varpå alla behöver uppvisa sitt medgivande.
Beställning och produktionsstart
När ansökan har blivit godkänd av samtliga parter, dvs. beställare, gravrättsinnehavare och kyrkogårdsförvaltningen startar tillverkningen. Du får en orderbekräftelse via e-post med mer information, bland annat en preliminär monteringsperiod och betalningsinstruktioner.
* På Svenska Kyrkans hemsida via länken här hittar du mer information om vilka rättigheter och skyldigheter det medför att bli gravrättsinnehavare.