‘Sångsvanen’ – när vision blir verklighet

Historien om skulpturen ‘Sångsvanen’ – fotografen Jonas Classons vision blir verklighet i samarbete med Edurus

När man stiger in i Galleri Tegnérlunden, Edurus konstgalleri på Tegnérlunden 14 i Stockholm, möts man genast av den imponerande sångsvanskulpturen i foajén. Det hela började med ett samtal mellan Edurus grundare Marcus Skinnar och fotografen Jonas Classon under en resa i Japan, och snabbt tog en vision form.

Foto: Jonas Classon

Jonas resa med sångsvanar börjar redan för 15 år sedan. Han ligger svårt sjuk och sjukhuset i hemorten utanför Örebro blir ofrivilligt hans hem i tre år.

”Jag träffade en lärare på sjukhuset som har ett fågelintresse. Han tog med mig ut till Tysslingen för att kolla på sångsvanar. Mitt fotointresse går ännu längre tillbaka och jag började ta med mig kameran till Tysslingen”, säger Jonas Classon.

Likt Jonas har sångsvanen en historia om återkomst till livet och namnet på skulpturen, “Resilience“, är en hyllning till både sångsvanens och Jonas styrka.

Jag ser många likheter mellan sångsvanen och min egen historia. Sångsvanen var i princip utrotad och nu återvänder den, starkare än någonsin.
I dag finns det 10 000 par sångsvanar mot 20 par för 100 år sedan. Det är en fantastisk återkomst och jag känner en personlig koppling med sångsvanen”, säger Jonas Classon.

Visionen om sångsvanen blir verklighet

Projektet med sångsvanen tog sin början med djupgående diskussioner att bena ut Jonas vision.

“Det innebar en väldigt grov ritning. Vi hade exempelvis inte med detaljerna på fjädrarna som de blev i slutresultatet. Sådana detaljer jobbar man fram senare med hjälp av en lermodell”, förklarar Kristina Larsson, designer på Edurus.

Kristina Larsson, Edurus

Skulpturen är baserad på Jonas tidigare verk som fotograf, men även hans personliga upplevelser och konstnärliga uttryck. Inspirationen för att få fram vissa former är en kombination av fotografier, men det ligger också en större skapande bakom i form av Jonas tidiga intresse av skulptörer.
Jonas har alltid hämtat inspiration från stora svenska skulptörer som Carl Milles och Richard Brixel, och möjligheten att själv få skapa en skulptur representerar en fortsättning på hans konstnärliga utveckling.

Det är viktigt att hitta balansen mellan tekniskt genomförbara lösningar och konstnärligt uttryck för att skapa en slutprodukt som är både imponerande och samtidigt trogen sin ursprungliga inspiration.

“Projektet krävde ett nära samarbete mellan mig, Edurus skulptörer och designer Kristina. Vi la många timmar på att hitta rätt uttryck och känsla. Sångsvanar har två meter långa vingspann, så de är stora. Vi fick diskutera om materialval och hur mycket materialet kunde bära. Kristina har under processen tagit mina tankar och känslor och hjälpt att förverkliga min vision”, säger Jonas Classon.

Efter många möten mellan Kristina och Jonas tog samarbetet med stenskulptörerna i Kina fart. Edurus värnar om det imponerande kulturarvet som har sina rötter i Kina, med en hantverkstradition som sträcker sig över 3000 år tillbaka i tiden. Det kinesiska arvet präglas av en skicklighet och ett djupt bevarande av traditioner, där yrket har gått i arv från generation till generation.

“På Edurus har vi jobbat med det här länge, så vi är vana vid arbetssättet. Det som blir annorlunda vid samarbeten är att det är någon annans vision som jag ska hjälpa att översätta. För sångsvanen behövde vi tillsammans hitta det uttryck som Jonas ville ha”, säger Kristina Larsson.

Detaljrikedomen

Sångsvanen är imponerande med sin starka närvaro, den är handgjord i marmor och har väldefinierade detaljer. De karakteristiska vingspetsarna och den graciösa böjningen av nacken ger skulpturen en känsla av rörelse och liv. Vid en närmare anblick kan man ana bladguldet som subtilt framhäver svanens näbb, som i övrigt är tillverkad av diabas. Skulpturen är inte bara en hyllning till sångsvanens naturliga skönhet, utan även en symbol för styrka, frihet och återkomst.

“Sten och andra material erbjuder en otrolig variation och möjligheter. Genom olika bearbetningar kan vi få fram en rad färger och känslor, och balansera mellan hårt och mjukt. Det finns en mängd tekniker att kombinera för att uppnå olika slutresultat”, säger Kristina Larsson.

Detaljerna kring ögat var extra viktiga och mycket arbete gick in i att hitta det rätta uttrycket som får svanen att kännas levande. En komplex uppgift var att skapa fjädrarna på svanens kropp och få huvudet att se realistiskt ut.

“Att skulptera fjädrarna i lera under testfasen är en sak, men det är en helt annan att göra det i marmor”, säger Kristina Larsson.

Näbben är finslipad för att bli en naturlig och mjuk del av svanen som inte sticker ut och bladguldet som pryder näbben är för att efterlikna Jonas fotografier.

Plattan, som sångsvanen är placerad på, är utformad och utfräst för att efterlikna vatten. Det skapar en illusion av att svanen sjunker ner och att den omsluts av vatten.

Plattan symboliserar mörkret, som står både för utrotningen av sångsvanen och Jonas tid av sjukdom som barn. Svanen som är placerad ovanpå plattan representerar segern över mörkret, mental styrka och hopp.

Hantverk och konst går hand i hand

Jonas betonar vikten av att skapa en skulptur som är både verklig och samtidigt abstrakt. För honom är det centrala att hitta en balans för att tillåta en öppenhet i tolkningen för betraktarens egna känslor och tankar.

“Jag tror att de bästa skulpturerna är de som är lite abstrakta. Vi har valt att inte göra en exakt avbild utan att låta det finnas en viss grad av abstraktion i formen och uttrycket”, tillägger Jonas Classon.

“Edurus engagemang för att förverkliga min vision och det skickliga hantverket av Edurus stenskulptörer, har gjort detta möjligt.
Jag är tacksam för den konstnärliga frihet de har gett mig för att skapa något som jag är så stolt över”, säger Jonas Classon.

Utställningen i mars 2024 på Edurus konstgalleri på Tegnérlunden 14, där sångsvanen avtäcks och Jonas bok om sångsvanar lanseras, blev en succé. När utställningen öppnade tog det inte många sekunder innan sångsvanen såldes för 1,25 miljoner kronor.

“Det var riktigt roligt att den såldes så snabbt. Det är en bekräftelse på att arbetet vi lagt ner har nått fram till människor på ett djupare plan. Och det kändes som en symbolisk fullbordan av min och sångsvanens resa”, säger Jonas Classon.

🔗 Följ länken för en video från utställningen